VOORDELEN VAN VOCHTMETERS VOOR BOOT- EN ROMPONDERZOEK
Vochtinspecties als onderdeel van bootonderhoud
Waarom regelmatige bootvochtigheidsinspecties belangrijk zijn
Vocht kan op verschillende manieren in de romp en het dek van een boot sijetsen, zoals lekken of langdurige blootstelling aan water. Na verloop van tijd kan het binnendringen van vocht leiden tot ernstige problemen zoals osmose en afbraak van het GRP, dit kan vooral van cruciaal belang zijn wanneer de GRP-romp een kern van hygroscopische materialen zoals balsahout heeft.
Het regelmatig inspecteren van een boot op overtollig vocht in rompen en dekken is zeer gunstig voor het behoud van de structurele integriteit en algehele gezondheid van het schip.
Voordelen van het gebruik van een niet-destructieve vochtmeter voor bootonderzoeken
Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van een niet-destructieve vochtmeter, zoals de Tramex Skipper 5 vochtmeter, is dat het booteigenaren, -exploitanten en maritieme professionals in staat stelt om vochtigheidsomstandigheden te detecteren en te bewaken zonder schade aan het oppervlaktemateriaal van de boot te veroorzaken.
Een ander groot voordeel van de Skipper 5 is dat het werkt met de Tramex Meters App, waar de niet-destructieve testmetingen kunnen worden gemaakt in vochtkaarten die potentiële probleemgebieden kunnen identificeren en visualiseren. Traditionele methoden voor vochtdetectie kunnen het boren van gaten of het verwijderen van materialen omvatten, wat de integriteit van het vat in gevaar kan brengen.
Vroege detectie kan schade voorkomen
Verhoogde vochtniveaus in de GRP kunnen leiden tot osmotische blaren die op hun beurt de integriteit van de GRP kunnen afbreken. Het kan een uitdaging zijn om visueel te detecteren, dus door een niet-destructieve vochtmeter te gebruiken, kunnen verborgen verhoogde vochtigheidscondities worden geïdentificeerd voordat ze significante en duurdere problemen worden.
Vroege detectie zorgt voor tijdige interventie en voorkomt verdere schade, waardoor zowel tijd als geld worden bespaard.
Verbetert de verkoopwaarde van boten
Een gedocumenteerde geschiedenis van regelmatige vochtinspecties en onderhoud kan de wederverkoopwaarde van een schip aanzienlijk verhogen.
Potentiële kopers zullen de aandacht waarderen die wordt besteed aan het voorkomen van vochtgerelateerde problemen en kunnen hen vertrouwen geven in de algehele staat van de boot.
Vochtonderzoek voor de aankoop van boten
Bij de aankoop van een boot is het even raadzaam om een vochtinspectie uit te voeren om te controleren of het schip ongepubliceerde vochtgerelateerde problemen heeft.
Het onderzoeksresultaat kan een aanzienlijke impact hebben op de waarde van de boot.
Voer een vochttest uit voordat u een boot schildert
Vocht dat vastzit onder een verflaag kan leiden tot borrelen, afbladderen of blaren van de verf, wat het uiterlijk en de beschermende eigenschappen van de coating in gevaar geeft.
Het kan de levensduur van de verf beïnvloeden, wat leidt tot regelmatig opnieuw schilderen en stijgende onderhoudskosten.
Ervoor zorgen dat de romp droog genoeg is om te worden geverfd, helpt de verf correct te hechten en een duurzame beschermende laag te vormen. Als zodanig is het inspecteren van een boot op vocht voordat de rompen en dekken worden geverfd een cruciale stap in het voorbereidingsproces.
De niet-destructieve Skipper 5 vochtmeter kan worden gebruikt om een snelle vochtscan uit te voeren en te zorgen voor gunstige omstandigheden voor succesvolle en langdurige verfwerkzaamheden.
Vochttesten om osmose op glasvezelboten te voorkomen
Osmose is een veelvoorkomend probleem dat boten treft, vooral die gebouwd met GRP-rompen. Het treedt op wanneer watermoleculen door de gellaag doordringen en reageren met het onderliggende laminaat, wat leidt tot blaren, delaminatie en mogelijke structurele schade.
De Skipper 5 vochtmeter in ondiepe dieptemodus kan de vochtniveaus binnen de glasvezellagen controleren, waardoor osmose vroegtijdig kan worden geïdentificeerd voordat het een ernstig probleem wordt. Door de getroffen gebieden regelmatig te testen, kunt u osmose in de beginfase opvangen en preventieve maatregelen nemen.
Door de Skipper 5 te integreren met de Tramex Meters App, kunnen vochtgegevens worden geregistreerd en opgeslagen voor toekomstig gebruik. Deze historische gegevens worden van onschatbare waarde voor het volgen van de progressie van osmose, het identificeren van patronen en het implementeren van preventieve onderhoudsstrategieën op lange termijn om het risico op herhaling te minimaliseren.
Waarom de Tramex Skipper 5 de beste vochtmeter voor boten is
-
Niet-destructieve tests: de Skipper 5 maakt gebruik van niet-invasieve testmethoden, waarmee u het vochtgehalte kunt beoordelen zonder de oppervlakken van de boot te beschadigen. Dit maakt het een ideaal hulpmiddel voor zowel routinematige inspecties als uitgebreide onderzoeken.
-
Breed meetbereik: met een meetbereik voor houtvocht van 5% tot 30% en een referentieschaal voor GRP, is de Skipper 5 geschikt voor een breed scala aan boottypen en -materialen, zoals glasvezel, hout of composietvat
-
Dubbele Diepte Penetratie:
-
De Skipper 5 biedt een penetratiediepte van maximaal 30 mm, zodat u de vochtniveaus kunt beoordelen die verder gaan dan metingen op oppervlakteniveau. Hierdoor kunt u vochtproblemen in de diepere lagen van de structuur van de boot identificeren.
-
De ondiepe diepte leest 10 mm in de oppervlaktelaag en maakt nauwkeurige ondiepe metingen en vergelijking met diepere dieptemetingen mogelijk.
-
-
Tramex Meters App Integratie: De Tramex Meters App werkt met de Skipper 5, zodat u vochtmetingen in realtime kunt bekijken, vastleggen en opslaan. Dit kan nuttig zijn bij het nemen van metingen terwijl het display uit het zicht is. Metingen kunnen worden gevisualiseerd in vochtkaarten die kleurgecodeerde metingen weergeven. Gegevens kunnen worden gestructureerd in rapporten en gemakkelijk worden gedeeld met scheepswerven of onderhoudsteams.
-
Optionele verlenggreep: de verlenggreep maakt het mogelijk om te meten op plaatsen buiten bereik zonder dat een ladder nodig is of kan de noodzaak om te hurken verminderen bij het nemen van metingen op lage locaties op de romp.